Inceputurile industriei aeronautice romane

Inceputurile industriei aeronautice romane

La Salonul Aeronautic de la Paris din 1910 un tanar inginer a expus un aeroplan deosebit care nu avea elice. Propulsia era asigurata de catre un motor cu reactie, primul construit in lume. Numele inventatorului era Henri Coanda si nationalitatea sa era romana. Ulterior, el a devenit un renumit om de stiinta in domeniul aeronautic (efectul Coanda este numai una dintre descoperirile sale) si membru al Academiei Romane de Stiinte.

begginings

Imediat dupa Primul Razboi Mondial, mai multe fabrici de avioane au fost create in Romania. Cea mai importanta a fost IAR (Industria Aeronautica Romana) fondata in 1925. In urmatoarele decenii IAR a produs 11 tipuri diferite de motoare de aviatie, cu puterea cuprinsa intre 130 si 1025 CP, 8 tipuri de avioane sub licenta, 17 tipuri de avioane originale concepute si fabricate in Romania, elice din lemn si metalice, trenuri de aterizare, armament, diverse echipamente etc.

Cea mai rasunatoare realizare a IAR a fost avionul de lupta IAR 80, care s-a clasat al 4-lea in lume pentru viteza maxima. Fiind un avion de lupta din clasa Hawker Hurricane, IAR 80 a fost dezvoltat in versiunea de avion de atac la sol si recunoastere IAR 81.
Fabricatia de motoare de aviatie a inceput in 1927 cu motorul sub licenta franceza Lorraine-Dietrich W cu 12 cilindri raciti cu apa, fara reductie, 450 CP, si a continuat cu bine cunoscutele produse din acea perioada: Gnôme-Rhône 7 K, 9 K , 14 K motoare radiale, Daimler-Benz DB 605, etc.

In acelasi timp, o atentie constanta era acordata proiectarii si fabricatiei de motoare originale, prima data prin imbunatairea celor existente (cum ar fi IAR K9, o versiune imbunatatita a motorului Gnôme-Rhône 9K), iar apoi produse noi concepute in intregime.

In 1940 motorul radial IAR-14KIVc32 1000 A1 a intrat in productie si a inceput fabricatia unei serii de peste 400 motoare racite cu aer, cu supraalimentare, 1025 CP (2500 rot/min), cu doua randuri de cilindri radiali. O versiune imbunatatita a fost dezvoltata ulterior. Motorul a propulsat avioanele de lupta foarte apreciate IAR 80 si IAR 81.