Inceputurile Turbomecanica - Epoca motoarelor cu reactie

Inceputurile Turbomecanica - Epoca motoarelor cu reactie

Continuand traditia Romaniei in domeniul fabricatiei de motoare de aviatie, dupa o intrerupere datorata interferentelor politice de dupa al 2-lea Razboi Mondial, in 1975 a fost fondata Uzina Turbomecanica , ca fabricant de motoare cu turbina pentru aviatie, transmisii mecanice pentru elicopter, si componente ale acestora. Misiunea companiei era de a dezvolta abilitatea si de a furniza aceste produse la cel mai inalt nivel tehnologic cu un grad rezonabil de independenta.

ageOfJetEngines


ageOfJetEngines2Pentru Turbomecanica au fost achizitionate cele mai bune echipamente de fabricatie disponibile in acel moment , precum si licente de fabricatie si montaj pentru motoarele Viper 633-41, Turmo IV C si pentru transmisiile mecanice ale elicopterului PUMA de la Rolls-Royce, Turbomeca si respectiv Aerospatiale.
Din cauza lipsei de surse locale pentru componente, accesorii, scule speciale, uzina a trebuit sa-si produca singura toate acestea, fapt ce a dus la cresterea dimensiunii ei la 4400 de salariati, dar la scaderea eficientei datorata costurilor explodate. Uzina s-a dezvoltat prin integrarea cu succes a celor trei produse principale initiale si a devenit un furnizor important si exclusiv de produse noi pentru Ministerul Apararii din Romania. Ulterior, impreuna cu partenerul Yugoslav si cu Rolls-Royce, a fost dus la bun sfarsit un program de dezvoltare a postcombustiei pentru motorul Viper. In 1980 prin Tehnoimportexport a fost obtinuta o licenta Rolls-Royce pentru fabricatia motorului civil turboreactor cu dublu flux Spey 512-14 DW, care propulsa aeronava BAC-111-500.

In 1985, Guvernul Romaniei si cel al fostei Uniuni Sovietice au initiat un program comun pentru dezvoltarea si productia in Turbomecanica a unui motor cu turbina de 700 CP pentru elicopter. Partea rusa era reprezentata prin OMKB-Omsk. O hala de productie separata a fost construita pentru acest proiect, pentru a evita orice interferenta cu tehnologiile vestice. In urmatorii cinci ani, programul de dezvoltare a progresat pina la stadiul de intrare in fabricatia de serie, mai multe motoare de demonstratie si prototipuri fiind produse si testate pe stand si pe elicopter. Activitatile de pornire a productiei au generat un stoc considerabil de echipamente si unelte pentru productie, materiale si componente.